زن
خلاصه سخنان سرکار خانم نیلچی زاده در برنامه آیینه
اللهم صل علی الصدیقة فاطمة الزکیة، حبیبة حبیبک و نبیک،
و ام احبائک و اصفیائک، التی انتجبتها و
فضلتها و اخترتها علی نساء العالمین، اللهم کن
الطالب لها ممن ظلمها و استخف بحقها، و کن الثائر اللهم
بدم اولادها، اللهم و کما جعلتها ام ائمة الهدی، و حلیلة صاحب اللواء،
و الکریمة عند الملاء الا علی، فصل
علیها و علی امها صلوة تکرم بها وجه محمد صلی الله
علیه و اله، و تقربها اعین ذریته او
ابلغهم عنی فی هذه اساعة افضل اتحیة و السلام
«یک مسلمان وظیفه دارد دقیق بگوید، بنویسد و بشنود.»
1) به طور مطلق نفی حضور: حضور او مخل خانواده و مخل جامعه خواهد شد که این دیدگاه بیشتر بین اهل تسنن رایج است.
2) اضطرار: حضور اجتماعی زنان در حد اضطرار مشکلی ندارد. تعریف این نظریه از حضور حضرت زینب(س) نیز به علت شرایط اضطراری آن زمان است.
3) ضرورت: نه عدم حضور و نه اضطرار! این نظریه مبتنی بر اندیشه اکثر مراجع تقلید است. که نابترین آن ها را می توان در اندیشه ولی فقیه جستجو کرد. قابل ذکر است که منظور از ولی فقیه، عالمان اندیشه ورزی است که به زیباترین شکل نظر ائمه را رواج می دهند و در واقع اندیشه و فکر و سبک زندگی شان را از دیدگاه ائمه بررسی می کند.
پس اهل بیت و قرآن یکی هستند و دو روی جداگانه نیستند!
معیار ما برای بدست آوردن آن روش ناب دینی در مورد حضور زن نیز قرآن صامت و قرآن ناطق است.
زن در روش اهل بیت، یک موجود درجه دو و یا یک خدمتگزار یا... نیست. در این روش زن قرین آرامش همسرش و همسرش قرین آرامش اوست. نظر اسلام نظریه ضرورت است و تا وقتی که زن را نشناسیم، نظریه ضرورت مشخص نمی شود. پس زن شناسی پیش نیاز فهمیدن نقش زن در خانواده است.
حال در کتب آسمانی، دنبال شناخت زن میگردیم. در متن تورات از زن این گونه یاد شده است:«زن، علت گناه نخستین است. مجرم به ذات! و به این صورت است که این جرم به تمام زنان و دختران عالم به ارث می رسد و در نتیجه مستحق سه بلا هستند: دوران عادات ماهانه، دوران بارداری و زایمان!
اما اسلام به زن می گوید که این موقعیت بیولوژیک تو، لطف ویژه من به توست. تو اصلا مجرم نیستی!
به دلیل همین نگاه افراطی به زن است که در این اندیشه ها، می گویند زن باید خانه نشین شود چون اگر وارد جامعه شود همه جا را به فساد میکشد. به همین دلیل است که در بعضی تفکرهای افراطی، زن، دهان بند دارد و نباید جلوی نامحرم حتی حرف بزند!
درنتیجه در تورات تحریف شده، نگاه به زن یک نگاه ابزاری است که به اندازه ای که خدمات می دهد، قابل توجه است. در همین تفکر است که زن جزء اموال و احشام فرد به حساب آمده و به ارث می رسیدند!
اما از این جاست که احتمالا با تک زنگی، رکوردر بنده قطع شده و از ادامه دادن محروم میمانم.دوستان عزیز اگر کسی مایل باشد و مطالب بیشتری در دست داشته باشد، در این زمینه ارسال کند به سارا.ز تا ایشان مطلب را پس از بررسی منتشر کنند.